Kezdőoldal│ Rólunk│ A hajóról│ Útvonal│ Rövid hírek│ Képes útibeszámoló│ Vitorlázz velünk!│ Hasznos infók│




A Belső-Hebridák szigetei között vitorlázunk a Crinan-csatornáig (Mull, Seil, Torsa, Luing) (2019. augusztus 15-16.)



(Minden oldalunkon, ha homályos a fotó, az a böngészőtök beállítása miatt van. Zoomoljatok ki kicsit, mert úgy adja az általam tervezett valódi nézetet. Nálunk pl. a Firefoxban 80%-ra van kicsinyítve.)



2019. aug. 15. Mull (Tobermory) - Luing (Ardinamur bay) (35 tmf)


Ahogy az éjszaka lassan a hajnalba ért, túl voltunk már az eső áztatta, szélfútta Sound of Mull felén.

Szabo Denes

25 csomos hatszel

A horgony nem jött fel könnyen az induláskor, rá kellett segítenünk a motorral. Közben mindketten felmelegedtünk, Dénes az erőlködéstől, én az izgalomtól, miközben kormányoztam előre a hajót. Sima indulásra számítottunk, amikor 3.30-kor csörgött az óra. Kint esett, az ÉNy-i szél pedig 20-25 csomóval fújt ránk a kis átjáróban, aminek a szélén horgonyoztunk.

Végül minden a helyére került, a horgonylánc a kamrába, a horgony az orrhoz erősítve, Dénes a kormány mellé, én meg a hideg, de védett kabinba.

A korai indulás fontos volt. A mai menetben át kellett mennünk egy szűk átjárón Seil és Luing szigetek között, ahol 4-5 csomóval rohan a víz. Nem volt mindegy, hogy ellenünk, vagy velünk.

A Sound of Mull-on (szárazföld és Mull szigete között a tengeröböl):

Látszik már a Duart kastély, ez nekünk most azt jelzi, hogy hamarosan vége a Soundnak, és mi jobbra vesszük az irányt, dél felé, ahol újra érezni lehet az óceáni hullámokat.

A Duart kastélyt tíz napja láttuk először, amikor elhagytuk a Kaledóniai-csatornát. Békésebb időben, mint most.

8 óra, ideje reggelizni:

Elérjük Seil és Luing szigetek között a szűk átjárót, ahol bekerülünk az örvényekbe. Motort indítunk, és lehúzzuk a vitorlát.

Izgalmas percek következnek, bár a képeken semmi izgalmas nem látszik. Magával ragad az áramlás, és csak annyi a dolgunk, hogy rimánkodjunk az égiekhez, ne álljon le a motor, mert különben a sziklás parton kötünk ki. De szerencsére átjutunk és védett vízen haladunk tovább.

Megkerüljük Torsa szigetét, és Luing és Torsa között az Ardinamur-öbölbe horgonyzunk 11-kor.

Ardinamur bay

Ott horgonyoz egy vitorlás, egy férfi van rajta egyedül. Amikor megérkezünk, beindítja a motorját, járatja egy fél órát, zenét is kapcsol hozzá, aztán elmotorozik.

Ebéd, szieszta, dingi felpumpálása, evezés, de nagyon közel a part, gyorsan kijutunk.

Pár ház áll a parton, az egyikből egy roppant virgonc kölyökkutya elkísér minket egy darabig. Anyukája nagyon komótosan jön-megy a kertben, vele nem kerülünk ilyen közeli kapcsolatba:

Két település van a szigeten, Toberonochy és Cullipool, mindkettőbe elsétálunk.

Denes a juhok kozott

A 18-19. században Luingon és a környező szigeteken (pl Seil) palát bányásztak. Innen látták el Skóciát, Írországot, és az USA-ba is szállítottak belőle. Az egykori munkások palatetős házai szépen felújítva, modernizálva, ma kiadó apartmanok.

Luing Skócia palatetős házak

Luing Skócia palatetős házak

Egy nem várt találkozás a piros telefonfülkével:

angol telefonfülke

És egy ugyancsak nem várt hirdetés a fülke közelében. Valaki egy szélkormányt árul (a hirdetésből kiderült nekünk, hogy a fülke melletti házban), és épp pár napja kérte meg Dénest egy ismerőse, hogy keressen neki eladó szélkormányt. Elküldjük neki a fotót. A történetnek még nincs vége.

szélkormány eladó

Dénes ismerőse talált egy ennél olcsóbbat egy német apróhirdetési oldalon. Felvette az illetővel a kapcsolatot, és abban maradtak, hogy az eladó a "Parcel2Go" futárszolgálattal küldi el a szélkormányt. A pénzt ennek a futárszolgálatnak kell átutalni, és miután a vevő átvette, a futárcég elutalja az összeget az eladónak. Az eladó e-mailben küldött mindenféle dokumetumokat a feladásról, a Parcel2Go-tól pedig e-mail érkezett, hogy a csomag náluk van, és kérik a vevőt, hogy utalja a pénzt. A vevő utalt, és jó sokáig nem történt semmi. Mikor utánanézett, kiderült, hogy minden hamis volt, a valódi Parcel2Go-nál nem tudnak ilyen csomagról, nem az ő számlaszámuk, amire a vevő utalt. A hirdetővel nem tudta felvenni a kapcsolatot, de a hirdetés még élt egy darabig. Az ismerősünk egyik barátja is írt az eladónak, neki válaszolt, és neki is megpróbálta eladni. Aztán törölte a hirdetést és eltűnt...

temeto Skocia

A helyi temetőben álló 12. századi kápolna (Kilchattan Church) falmaradványain középkori graffitikre, karcolatokra bukkantak. A Hebridákon akkoriban használt vitorlásokat ábrázolnak. Például itt ez a Birlinn, amit a déli falon találtunk:

Birlinn

A Luing cattle (Luing marha) itt lett kitenyésztve a szigeten:

Luing Cattle

Luing Cattle

Mire visszaérünk a dingihez, már esik.



2019. aug. 16. Luing (Ardinamur bay) - Kintyre félsziget (Crinan) (13 tmf)


És nem áll el se éjjel, se nappal.

A hajóban ücsörgünk, kint tombol a szél, de védve vagyunk a kis öbölben. Ma beszélünk újabb kikötőkkel, és Ardrossan mellett döntünk, ahol ki tudják emelni a hajót a szárazra, és majdnem annyi mint itt a szemközti öbölben mooringon hagyni a hajót, és a közlekedés is sokkal jobb onnan. Közel van hozzá Glasgow, ahonnan Edinburgh-ba juthatunk, és onnan pedig van Budapestre repülőjárat.

Ardrossan viszont még nagyon messze van hajós szemmel. Első körben a teljes Kintyre félszigetet meg kell kerülni, ami jelenleg nem könnyű, mert déli 25-30 csomós szelek fújnak, 37-es befújásokkal. Szembemenni ezzel, se nem gyors, se nem örömteli. Aztán elindulni vissza ÉK-re. Helyette egy kellemesebb megoldás mellett döntöttünk.

17-kor elindultunk tovább délre. Ekkor már az áramlás minket segített, ha már a szél nem. Bal oldalunkon a szabdalt Kintyre nevű félsziget, jobb oldalunkon szigetek láncolata. A kettő közé fogott tengerrész a Sound of Jura.

Motorozunk, semmi esélyünk vitorlával a durva szembeszélben krajcolni. Halfarmok mellett megyünk el, a ketrecekben ugrálnak a lazacok. A fókák és a sirályok sóvárogva nézik őket, hiába. Átmegyünk egy olyan örvényekkel teli, sebesen áramló részen, mint tegnap Luing és Seil között, és 3 óra alatt elérjük Crinannál a Crinan-csatorna bejáratát, ami kettévágja a félszigetet.

14.5 km hosszú a csatorna, amit az 1800-as évek elején építettek, 15 zsilipkamrán kell átmenni közben, és magunknak kell kinyitni, becsukni. Ezzel napokat és kellemes kikapcsolódást nyerünk a szembeszeles menettel szemben, miközben stég mellett alhatunk, zuhanyozhatunk, parti áram, wifi. Persze ára van ennek a jólétnek, 85 font, ca. 30 e ft. 3 éjszakát lehet bent tölteni, utána extra Geld.

Crinan-csatorna bejárata

Vízesésként zúdul alá a zsilipkapun át a víz, a robajlását nem lenne jó egész éjjel hallgatni. Ha bekötünk a másik vitorlás mögé, kimászhatnánk a partra, ez az egyetlen előnye a helynek. De ma már csak az ágyba akarunk bújni, ezért a csendes horgonyzóhelyet választjuk.